השלב הראשון: יצירת קשר עם חברת הביטוח
בעת פטירת בן משפחה, לצד ההתמודדות הרגשית המורכבת, נדרש ליצור קשר עם חברת הביטוח ולדווח אודות האירוע במהרה. ככלל, דיווח מהיר אודות הפטירה יסייע בהנעת ההליך ובמניעת עיכובים בקבלת הכספים המגיעים למוטב.
על פי רוב, ניתן לדווח לחברת הביטוח אודות הפטירה באמצעות מוקד שירות הלקוחות הטלפוני של חברת הביטוח, באמצעות כתובת הדואר האלקטרוני או דרך אתר האינטרנט של חברת הביטוח תוך מילוי טופס מקוון להגשת הבקשה לתביעת ביטוח חיים.
בעת הפנייה לחברת הביטוח, יש להכין ולהגיש מספר מסמכים. ביניהם:
-
תעודת פטירתו של המנוח.
-
תעודות הזהות של המוטבים.
-
מספר פוליסת ביטוח החיים ותנאיה.
-
אישור רפואי אודות סיבת הפטירה.
כאמור, את התביעה דנן מומלץ להגיש בהקדם האפשרי; זאת על מנת להימנע מעיכובים. פרק הזמן אשר לוקח לחברת הביטוח לטיפול בתביעות אלו עשוי להשתנות, אך בדרך כלל מדובר בפרק זמן של כ-30 עד ל-90 ימים; זאת בהתאם למדיניות חברת הביטוח והמסמכים שסופקו.
השלב השני: הבנת הזכויות שמגיעות למוטבים
בעת רכישת ביטוח חיים מכל סוג, המבוטח קובע מי יהיו המוטבים אשר יקבלו את כספי הביטוח במקרה פטירה. על פי רוב, המוטבים יהיו בני משפחתו של המבוטח – בני זוג, ילדים, קרובי משפחה אחרים או כל אדם אחר שנבחר מראש.
באשר לגובה הפיצוי הכספי, עניין זה יקבע בהתאם לפוליסה שנרכשה. סכום הפיצוי יושפע מסוג הביטוח ומתנאי הפוליסה. כך, מאפיינים שונים, כדוגמת סוג הפוליסה כביטוח ריסק למקרה מוות או כביטוח מנהלים במקרה מוות הכולל רכיב חיסכון, ההחרגות הכלולות בפוליסה ותשלומי דמי הביטוח, עשויים להשפיע על גובה הפיצוי הכספי.
כמו כן, יש להבחין בין סוגי הפוליסות השונות אשר משפיעות גם הן על גובה הפיצוי ועל מנגנון מימושו:
-
ביטוח חיים למקרה מוות בסיסי – יעניק סכום חד פעמי, או יעניק תשלומים חודשיים, במקרה של פטירת המבוטח. מדובר בפוליסה זולה יותר, שתפקידה לספק הגנה כלכלית במקרי מוות בלבד.
-
ביטוח חיים הכולל רכיב חיסכון – ביטוח הכולל רכיב חיסכון שניתן למשוך בהמשך. למעשה, מדובר במנגנון המשלב בין חיסכון לטווח ארוך והגנה כלכלית ביטוחים במקרה מוות.
הבנת הצעדים הנדרשים לביצוע לאחר פטירת מבוטח יכולה לקל על ההתמודדות הכלכלית בתקופה מורכבת זו, ולהשיא את סכום דמי הביטוח המגיעים למוטבים בעת הצורך.
השלב השלישי: טיפול בכספי הביטוח והעברתם
לאחר אישור התביעה הכספים יועברו לחשבון הבנק של המוטבים; מנגנון התשלום ייקבע במסגרת הפוליסה.
על אף אופיו הנוח של הליך קבלת דמי הביטוח, מומלץ לבדוק את סטטוס התביעה, ולוודא כי היא אכן מתקדמת כהלכה. את סטטוס התביעה ניתן לבדוק באתר האינטרנט של חברת הביטוח, דרך שירות הלקוחות של החברה או על ידי פנייה לסוכן הביטוח אשר מטפל בפוליסה.

השלב הרביעי: פתרונות אפשריים במקרה של בעיות בתשלום או קבלת כספים
כהליך פרוצדורלי משמעותי, לעיתים תהליך התביעה עלול להיתקל בקשיים שונים. כך, בין מגוון הבעיות הנפוצות אשר מערימות קשיים על קבלת דמי ביטוח החיים, ניתן להיתקל בתופעות שונות, כדוגמת סירוב תשלום על ידי חברת הביטוח עקב היעדר כיסוי, דרישה להשלמת מסמכים לצורך הוכחת הזכאות ועוד.
כדי להתמודד עם עניינים אלו ניתן לנקוט במגוון פעולות:
-
השלמת המסמכים והידברות מול חברת הביטוח – באופן טבעי, ככל ונדרשת השלמת מסמכים פשוטה, הסתייעו בחברת הביטוח והבינו כיצד תוכלו לעמוד בדרישות. לרוב, מילוי טפסים שגוי או הגשת הטופס הלא נכון הינה תקלה פשוטה לתיקון.
-
הגשת תביעה שנייה – במקרים מסוימים ניתן לערער על החלטת חברת הביטוח ולהגיש תביעה נוספת בצירוף מסמכים תומכים. כאשר מדובר בדחייה מורכבת יחסית, פתרון זה עשוי להיות עדיף על פני השלמת מסמכים פשוטה.
-
פנייה לעורך דין או ליועץ מקצועי – ככל וחברת הביטוח מסרבת לשלם את דמי התביעה, או מתעכבת ללא סיבה מוצדקת, ניתן לפנות לייעוץ משפטי. כך, עורך דין המתמחה בתחום הביטוח יוכל לסייע בניהול משא ומתן ובהגשת תביעה לבית המשפט, או למפקח על חברות הביטוח, במידת הצורך.
סיכום והמלצה
על כן, הבנת הצעדים הנדרשים לביצוע לאחר פטירת מבוטח יכולה לקל על ההתמודדות הכלכלית בתקופה מורכבת זו, ולהשיא את סכום דמי הביטוח המגיעים למוטבים בעת הצורך. על מנת לממש את תביעת ביטוח החיים, היצמדו לשלבים המוזכרים – צרו קשר עם חברת הביטוח ודווחו אודות הפטירה, התעמקו בתנאי הפוליסה ובסכום המגיע לכם, וודאו את קבלת הפיצוי והתמודדו עם עיכוב או סירוב על ידי הגשת השלמת מסמכים, הגשת תביעה נוספת או פנייה לסיוע משפטי במקרה הצורך.
כך, היכרות עם הליך התביעה והתעמקות בזכויותיכם כמוטבים עשויה להקל על ההתמודדות המורכבת עם פטירתו של בן משפחה, ולסייע במאבק הכלכלי בתקופה קשה.