לפני הכל – מה נחשב כנזק לעסק?
על פי הגדרת החברות המבטחות, נזק לעסק מוגדר כאובדן, פגיעה או פגם אשר נגרמו לרכוש העסק או לפעילותו. כך, חברות הביטוח קובעות רף נזק מסוים, מעליו ניתן להגיש תביעה; רף זה עשוי להשתנות בין חברות הביטוח השונות.
באופן טבעי, גובה הנזק יוערך על ידי שמאי מטעם החברה המבטחת, שתפקידו הוא הערכת גובה הנזק, תוך המלצה אודות סכום הפיצוי הרלוונטי.
שלב ראשון – כיצד יש לפעול במקרה של נזק לעסק?
ראשית כל, עם התקיימותו של אירוע מצער במהלך העסקים, במסגרתו התקיים נזק לבית העסק, נמליץ להקפיד על הנקודות הבאות:
-
הימנעו מהחמרת הנזק – יש לפעול למניעת היקרותם של נזקים נוספים. לדוגמא, במקרה של שריפה, יש לפעול לכיבויה. במקרה של רכוש פגום, יש לתקנו באופן זמני לצורך המשך העסקים.
-
תיעוד הנזק – בטרם תנקטו בכל פעולה נוספת, הקפידו לתעד את הנזק על ידי צילום או תיעוד בכתב ולהשיג כל מסמך רלוונטי שיכול לעזור (לדוגמא, העתק של תלונה במשטרה במקרה של פריצה וכו'). לרוב, תיעוד מידי יהא תיעוד איכותי.
-
הודעה לחברת הביטוח – יש לדווח אודות היקרות הנזק לחברת הביטוח באופן מידי. עיכוב בהגשת ההודעה עשוי להוות עילה לדחיית התביעה.
שלב שני – כיצד מגישים תביעת ביטוח עסק?
לאחר היקרותו של הנזק, בלימתו ותיעודו, כעת הגיע הזמן להגשת תביעת הביטוח:
-
מילוי טופס תביעה – יש למלא את טופס התביעה בצורה מסודרת ומדויקת; לרבות אזכור הפרטים המלאים אודות הנזק והאירוע.
-
איסוף המסמכים הדרושים – יש לצרף את כל המסמכים התומכים, לרבות חשבוניות, הצעות מחיר לתיקון הנזק, חוות דעת מטעם מומחים, צילומים של הנזק וכו'.
-
הגשת התביעה לחברת הביטוח – לאחר מילוי כלל הנתונים, יש להגיש את התביעה לחברת הביטוח בהקדם האפשרי.
שלב שלישי – מה קורה לאחר הגשת תביעת ביטוח?
לאחר הגשת התביעה באופן מסודר, הטיפול עובר לידי חברת הביטוח. כעת, יבוצעו הפעולות הבאות:
-
בדיקת הנזק על ידי שמאי או נציג חברת הביטוח – חברת הביטוח תשלח שמאי לצורך הערכת הנזק ולקביעת היקף הפיצוי.
-
הכנה לפגישה עם השמאי – נמליץ להכין מראש את כלל המסמכים הרלוונטיים, לרבות תמונות ונתונים אשר יאפשרו את הערכתו המדויקת של הנזק.
-
התמודדות עם פערים במידת הפיצוי – ככל והפיצוי המוצע נמוך מהנזק בפועל, ניתן לערער על ההחלטה או לפנות ייעוץ משפטי.
שלב רביעי – התביעה נדחתה, מה ניתן לעשות?
לדאבוננו, יתכנו גורמים שונים אשר עלולים להוביל לדחיית התביעה הביטוחית. במקרה זה, הקפידו על הנקודות הבאות:
-
הבנת סיבת הדחייה – יש לבדוק מדוע התביעה נדחתה וכיצד ניתן לתקנה. לעיתים, השלמת מסמכים פשוטה עשויה לרפא את הפגם
-
הגשת ערעור על דחיית התביעה – במקרה של דחייה בלתי מוצדקת, ניתן להגיש ערעור על קביעת חברת הביטוח.
-
פנייה לייעוץ משפטי – כאשר ההתנהלות אל מול חברת הביטוח מעלה חרס, מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום הביטוח.
שלב חמישי – כיצד להימנע מטעויות בעת הליך התביעה?
-
שקיפות מלאה – יש למסור לחברת הביטוח מידע מלא ומדויק אודות הנזק, תוך הימנעות מוחלטת מהסתרת פרטים.
-
תיעוד והקפדה על פרטים – בתביעות ביטוחיות, כל מסמך, חשבונית או צילום עשויים לסייע בחיזוק התביעה ובהבטחת פיצוי הולם.
-
קשר רציף עם החברה המבטחת – חשוב לעקוב אחר שלבי התביעה, ולוודא שהיא אכן מטופלת כראוי.
כיצד להיות מוכנים לתביעה בצורה מיטבית?
על כן, הגשת תביעת ביטוח עסק דורשת דיוק, תיעוד נכון ושקיפות מלאה אל מול חברת הביטוח. כך, התנהלות מסודרת עשויה להבטיח כי הפיצוי הראוי אכן יינתן במלואו, בנוחות ובמהירות. מעבר לכך, ככל ונתקלתם בקשיים חריגים, ניתן לערער על החלטת חברת הביטוח ולפנות לייעוץ מקצועי אשר יבטיח את מיצוי זכויותיכם.